tisdag 21 augusti 2012

Grisvak och stövarpremiär

Ja varför inte två flugor i en smäll. Tillbringade natten i vakkojan och morgonen till att släppa stövarn. Hur gick det då? Strax efter kl 01 så dök ett ensamt djur upp, studerade djuret länge innan jag var övertygade att det var en galt. I samma stund som jag osäkrade bössan och nervimpulsen gick från hjärnan mot avtryckarfingret så hörs ett vrål genom skogen. Både mina och grisens tankebanor kastades omkull för en sekund! Vips så var han borta. Han som redan var flådd och urtagen... 

På morgonen släpptes Acka, hon tog sig an den belöningen med rejäla sökrundor på 700-800 m och slutligen ett upptag på hare som hon körde i 30 min innan husse koppla en slutkörd hund. Tar naturligtvis emot, men 20 grader är inte optimalt för en "jaktligt otränad" jycke. 

Ny tag framöver!


2 kommentarer:

Unknown sa...

Tänk att det
är varmt att flå så du hade tur han stack

Lindsjö taxar sa...

Kul att komma igång med Acka. Väntar otåligt till första okt när jag kan börja jaga in Trym o Vilja