onsdag 3 oktober 2012

Premiär på klövvilt!


Säsongens premiär på klövvilt härmed avklarad. Ingen kanondag sett utifrån resultat men ändå bra jobb av mina båda wachtlar. I morgonens första såt så fanns förhoppningar på både gris och rådjur, släppte därför Leo först. Vi tog oss sedan sakta igenom såten och eftersom jag var ensam hundförare för dagen så hade jag även Janna med mig i koppel ifall rätt tillfälle skulle dyka upp.

Oerhört surt i markerna idag samt en relativ varm dag prövade honom hårt.  Trots detta så tog han upp i slutet på såten, hittade troligtvis älg eller gris som han ställde i ca 5 min innan det gick loss och gick rakt ut. Därefter lunchpaus!



Efter lunch prövade vi en såt till, efter några bra rundor började Leo krokna något så jag gav Janna chansen att komma loss. Hon sökte ut direkt och tog upp rådjur som hon drev i från passlinjen i ca 10 min. Släppte sen och kom klockrent (tyst) tillbaka i löpan. 
Eftersom rådjuret fanns kvar i såten fick Leo en sista chans som han förvaltade väl, tyvärr så släppte han drevdjuret hundra meter innan det gick i pass. Han var fullkomligt slut och Gps:en visade på 3,2 mil i dagsverk!


3 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Vilken dag du haft med vovvarna!! Kul när det händer grejer...jag är nöjd över vad unghundarna presterade på premiären...tråkigt bara att vi har lite rådjur ännu vad det verkar.

Fjällripan sa...

Vilken lyckad dag :) Det blir några mil för hundarna under en dag! /Susanne

Erik Stolt sa...

Ja det är gott när hundarna får jobba ordentligt. Ja rådjur är på det flesta håll gott om här. Har på en del håll minskat då det blivit allt mer gris.