söndag 17 april 2011

Då och nu

fredagsfynd!
Ja visst är det skillnad!? Har för vana att när tillfälle ges titta in på olika antikvariat. Tycker det är spännande att titta i hyllorna efter jaktlitteratur, har blivit så att jag köpt på mig en del och får ibland för mig att jag vill rädda de gamla skrifter och böcker som bara står och dammar. Det är en väldigt speciell känsla att hålla i en bok från tidigt 20-tal och att läsa dem fängslar en mer än den litteratur som ibland skrivs idag.


Texter från svunna tider då inte allt var så komplicerat som idag, långt ifrån veganism och jaktligt motstånd. Skönt att med boken hand och i dessa stunder få drömma sig bort. 


I fredag då jag tittade in på ett antikvariat i Borås så hittade jag några böcker bl a den förnämliga "Stövare & Stövarjakt" av Gösta Pettersson, har den redan hemma men kunde inte låta bli att köpa detta ex igen. Hittade även "Jakten går i bergen" skriven av Sven Rosendahl, berättelser från unga pojkår med jakten. Det som slagit mig mest är det fantastiskt vackra omslaget, slår dagens med hästlängder. Så enkelt, inbjudande och elegant! (se bild)

Inga kommentarer: