måndag 28 februari 2011

Årsmöte

Var på Västsvenska taxklubbens årsmöte igår. Mötet hölls i vackra Hajoms bygdegård. Det utlovades förtäring samt föreläsning om vildsvin av Jägarförbundets Henrik Barnekow. En till synes trevlig avslutning på helgen.

Källa: Avocados.se
Väl på mötet så följdes dagordning i vanlig anda och prisutdelning till nya champions m.m, därefter fika och föreläsning.  Föreläsningen var bra och grundläggande i förbundets anda, detta hatade och älskade vilt behöver jägarkåren veta mer om. Bra initiativ VSTK!

Det slog mig hur lite jägarfolk som var på mötet igår, i stort sett alla plakat, rosetter och skålar som delades ut handlade om skönhet och hund i lina (spår).
Detta är iof första mötet inom taxklubben jag deltar vid så jag kan ha fel men tanken slog mig på hur farlig denna utveckling är för taxen som den jakthund den är, ovan och under jord. Inte en enda hund med exempelvis erövrat grytchampionat deltog.. Ska inte en tax vara tax!? med just skärpa och ibland dåligt humör.  
Tror det är viktigt för rasen och vidare avel att bevara dessa egenskaper som för många är skrämmande och otäckta. Detta fick iaf mig att bestämma att nästa årsmöte då ska jag ha en rosett för championat i gryt!

1 kommentar:

Joacim sa...

Helt rätt Erik. Du skall vara lite mer tillgänglig och öppen än din tax...
Men ändå envis som en grytjägare!

Ditt inlägg speglar hela hundSverige... Allt skall vara barnvänligt.

Saknar dig och Ellos lite ibland... Men du verkar ju fått rätt bra snurr på ditt annars tragiska gul-svarta liv ;) :p

Ha det gött!